BMW X5

– Bron: Autoweek –

Met een ruimer interieur, een beter onderstel, een hele reeks assistentiesystemen en nieuwe motoren verschijnt de vierde generatie van de BMW X5 aan de start. En die blijkt zich nu zelfs in het terrein thuis te voelen.

Alleen onder druk komen diamanten tot stand. In dat opzicht waren de omstandigheden ideaal bij de ontwikkeling van de nieuwe BMW X5. Het lucratieve segment van de grote SUV’s heeft in de afgelopen 20 jaar heel wat nieuwkomers mogen verwelkomen. Daarbij is de X5, die ooit een koppositie had, wat op de achtergrond geraakt. Dat wil niet zeggen dat de concurrentie hem in het stof heeft laten bijten, maar qua comfort en ruimteaanbod hebben andere modellen allang een voorsprong gepakt. En dan is er nog de Porsche Cayenne, die de X5 qua rijdynamiek heeft weten te overtreffen. Dat laten ze in München natuurlijk niet op zich zitten. Zodoende is de vierde generatie flink gegroeid. In de VS, waar hij ook wordt gebouwd, wordt zo’n bakbeest nog altijd doodleuk een midsize-SUV genoemd. Aan onze kant van de Atlantische Oceaan wordt het met deze auto van ruim twee meter breed wat krapjes op de weg. Daar hebben we bij deze eerste kennismaking op de brede provinciale wegen ten noorden van Atlanta echter geen last van. Mede omdat de nieuwkomer verrassend lichtvoetig aanvoelt. Vooral aan de achterzijde, want de achterwielen draaien nu maximaal drie graden mee. Dat is geen primeur, maar bij deze BMW voel je het systeem wel heel goed werken.

Oude bekende
De zescilinder lijnmotor is eigenlijk een oude bekende. De ingenieurs hebben hem echter klaargestoomd voor het huidige emissietijdperk. Hij voldoet nu aan de norm Euro 6d-Temp. Dat verandert weinig aan het verbruik en het vermogen. Daar hoefde echter ook weinig aan te veranderen. Deze motor behoort nog altijd tot de top in zijn segment. Hij heeft bijvoorbeeld helemaal geen tijd nodig om op stoom te komen, hij gaat gelijk als de brandweer. En dan dat geluid, heerlijk!

Het samenspel tussen de motor en de ZF-achttrapsautomaat verloopt nu nog soepeler. Dankzij een slim technisch trucje schakelt het systeem nu nog verfijnder en sneller. Waarom de ingenieurs van BMW hun pijlen hierop hebben gericht? Geen idee, want eigenlijk viel er al niets aan te merken op deze combinatie. Kritiek was er tot nu toe vooral op het onderstel. De X5- dempers waren tot op heden altijd wat te straf afgesteld. En de kolos heeft alleen luchtvering op de achteras. Bij de vierde generatie kun je nu tegen meerprijs ook luchtvering laten monteren op de vooras. Dat maakt deze auto merkbaar comfortabeler; vooral in de Comfort-modus zweef je welhaast over de weg. En zelfs in Sport-modus wordt het onderstel van de nieuwe X5 niet overdreven stug. Standaard krijgt deze auto echter ‘slechts’ een adaptief onderstel mee.

Dapper voortploegen
Helemaal nieuw is het offroad-pakket. Met behulp van de luchtvering kun je de bodemspeling nu met 40 millimeter vergroten. Bovendien zijn er nu verschillende rijmodi voor verschillende soorten ondergrond. Sneeuw, modder, rotsen: je hoeft alleen maar de bijpassende rijmodus te selecteren en de X5 ploegt dapper voort. En dat kan nu naar plekken waar je tot op heden niets te zoeken had met een X5. Zo capabel in het terrein was een BMW nog nooit, maar je kunt er natuurlijk ook gewoon de kinderen mee naar school brengen, waarvoor je de X5 ook kunt laten voorzien van een derde zitrij. De nieuwe generatie is beschikbaar in twee uitrustingsvarianten, de xLine en de M Sport. De xLine is geschikter voor het terrein, terwijl het M Sport-pakket de X5 logischerwijs wat dynamischer maakt.

Beschermengelen
Over het aantal beschermengelen aan boord hoef je je geen zorgen te maken, want de X5 is nu volgepakt met tal van assistentiesystemen. Een fileassistent, een spoorassistent, een stuurassistent, het is allemaal aan boord. Ledverlichting behoort nu tot de standaarduitrusting, de xenonverlichting is verleden tijd. Wie nog meer wil zien in het donker, kan kiezen voor het optionele laserlicht, dat tot een afstand van 500 meter moet kunnen verlichten. De X5 krijgt tevens de nieuwe Live Cockpit Professional mee. Die bestaat uit twee 12,3-inch displays die naast elkaar zijn geplaatst. Het centrale display is, geheel volgens de traditie van het merk, naar de bestuurder gedraaid.

Alle zaken bedien je via de bekende iDrive-knop, inmiddels alweer van de zevende generatie. De bediening doet snel vertrouwd aan, een goede zaak. Tot slot nog even een ‘kleinigheidje’. De diamant uit Beieren kost minimaal € 90.983. Daar staat echter wel tegenover dat je er nu ook mee de modder in kunt duiken, mocht je dat willen.

“Gisteren mijn auto weer opgehaald na de jaarlijkse onderhoudsbeurt bij Autovitel. Weer zeer tevreden naar huis gegaan. Je wordt keurig op de hoogte gehouden en ik kan weer met een gerust hart met mijn auto rijden. Bedankt Autovitel en tot volgend jaar!”

N. Van Rijswijk

Klantenbeoordelingen

9.3

“Professioneel, Mooi bedrijf, Vriendelijk personeel!”

Celine CotersBreda
Lees alle reviews

Gerelateerde onderdelen

Bovag over diesels….. fabels en feiten

Sneak preview nieuwe BMW 1-Serie

Geheel in lijn met BMW’s marketingplanning volgen na beelden van een gecamoufleerde prototype nu schimmig belichte platen waarop de nieuwe auto beter te zien is....

Nieuwe 500 pk+ motorvariant voor BMW X5 en X7

De X5 en X7 krijgen een nieuwe motorvariant. Een blok waar petrolheads van watertanden. De X5 en X7 komen er ook als M50i. Dit betekent...